Google benadeelt kleine ondernemer
"Ik word ineens voorbijgestreefd door Bol.com in Google, terwijl ik jarenlang met mijn boekenwebsite op een van de topposities stond: hoe kan dat?!" Steeds vaker krijgen we deze vraag van kleine webshopeigenaren. Tja, hoe kan dat eigenlijk? Is het ook zo dat sterke merken sowieso een voorsprong hebben in Google? Experts beweren dit al langer, maar nog niet eerder was er onderzoek naar gedaan. Tijd voor een nadere inspectie!
Zoals jullie allemaal wel weten, voerde Google niet lang geleden de Penguin update 2.0 uit. Daarbij voerde Google wijzigingen door in het algoritme. Na deze update neigden experts ernaar de veronderstelling te bevestigen dat sterke merken ook online een voorsprong hebben op minder sterke of onbekende merken. Voorbeeld: een kleine webshopeigenaar verkoopt New Balance-schoenen en staat al een tijdje met zijn webshop op een toppositie in de organische zoekresultaten van Google. Na een maand besluit Zalando dezelfde schoenen te verkopen en maakt daarvoor een nieuwe pagina aan. Zalando streeft de kleine webshop voorbij in Google.
Om te kijken hoe een website scoort in de zoekmachinerangschikking namen we twee scores als uitgangspunt: Domain Authority en de BrandAsset Score, de indicatiescore van de merkwaarde. Die zijn verdeeld over 34 merken binnen 5 branches (schoenen, reizen, damesmode, led-tv’s en supermarkten). De verzamelde scores zijn onderling tegen elkaar afgezet om te bekijken of er sprake is van samenhang (correlatie) tussen deze scores. Het onderzoek geeft op deze manier inzage in de samenhang tussen het merk en de online zoekresultaten.
Het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat de BrandAsset Score en de Domain Authority een sterke overlap hebben. Dit betekent dat beide scores een nauwe samenhang vertonen. De samenhang is getoetst aan de hand van de Pearson-toets voor correlatie binnen het programma SPSS.
De conclusie van het onderzoek: sterke merken hebben inderdaad een voorsprong binnen de Google zoekresultaten. Branding blijkt indirect van invloed te zijn op de posities in Google. Branding is namelijk van invloed op de Domain Authority. En die score is weer van invloed op de Google Rankings. Men spreekt hier van een causaal verband.
John Henry Scherck geeft in een artikel aan dat het logisch is dat sterke merken hoog scoren in Google. Dat komt volgens hem doordat andere sites en consumenten sneller linken naar merken waarmee zij vertrouwd zijn. Deze merken (zoals Coca-Cola) zijn algemeen bekend en hebben zoveel bereik en kracht dat zij snel en eenvoudig grote aantallen links kunnen verzamelen. En het aantal links is een van de belangrijke pijlers van domain authority, wat uiteindelijk mede de klassering in de Google-zoekmachine bepaalt.
Meer weten over BizforBiz?
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/google-benadeelt-kleine-ondernemer